Belajar Bahasa Inggris anak SLTP/SMP/MTS
Jika pembelajaran Bahasa Inggris di
tingkat sekolah dasar lebih ditekankan pada pengenalan vocabulary, maka di SMP
atau MTs pengajaran Bahasa Inggris menggunakan pendekatan genre based learning
atau lebih kepada jenis-jenis teks dalam Bahasa Inggris. Anak belajar voacabulary, tenses, grammar
social function, generic structure melalui suatu teks.
Bahasa Inggris untuk siswa SLTP |
Berikut adalah genre texts yang
umumnya dipelajari untuk anak SLTP/MTs:
1. Narrative
Social function : To
amuse, entertain ad to deal with actual or vicarious experience in different
ways; this kind of text deals with problematic events which lead to crisis or
tuning point of some kind, which in turn finds a resolution.
Generic structure :
Orientation – Evaluation – Complication – Resolution – Re-orientation.
2. Description
Social function : to
describe a particular person , place or thing.
Generic structure :
Identification – Description.
3. Recount
Social fuction : To
retell events for the purpose of informing or entertaining.
Generic structure :
Orientation – Events – Re-orientation
4. Anecdote
Social function : To
share with others an account of an unusual or amusing incident.
Generic structure :
Abstract – orientation – crisis – reaction - coda
5. Procedure
Social function : To
describe how something is accomplished through a sequence of actions or steps.
Generic structure : Goal
– materials – steps.
Di dalam mempelajari Bahasa Inggris
melalui jenis teks umumnya memiliki 4 tahapan (The four stages in the
teaching-learning process) seperti berikut ini :
1. Building
knowledge of the field
Mengarahkan dan
memberikan siswa persiapan dan pengetahuan dasar sebelum lebih jauh mempelajari
teks
Ø
Cultural context
Ø
Shared experience
Ø
Control relevant vocabulary
Ø
Grammatical patterns
2. Modelling of
text
Guru memberikan contoh
teks
Ø
Cultural context
Ø
Social function
Ø
Schematic structure
Ø
Linguistic features
3. Joint
construction of text
Siswa bersama guru
menciptakan teks
Ø
Schematic structure
Ø
Linguistic feature
Ø
Knowledge of the field
4. Independence
construction of text
Siswa secara mandiri
menciptakan teks
Ø
Schematic structure
Ø
Linguistic feature
Ø
Knowledge of the field
______________________________________________sumber:http://inggrissd.blogspot.com/2012/10/belajar-bahasa-inggris-anak-sltpsmpmts.html
0 comments:
Post a Comment